دلایل نفخ بعد خوردن غذا

دلایل نفخ بعد خوردن غذا

نفخ شکم یکی از رایج ترین علائم گوارشی است و تقریباً همه می دانند که پس از پرخوری شایع است. اما اگر بعد از هر وعده غذایی دائماً متورم می شوید یا احساس فشار شدید ، ممکن است به غیر از پرخوری مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد.

گاهی اوقات ممکن است نحوه غذا خوردن یا آنچه می خورید مقصر باشد و گاهی نیز ممکن است یک بیماری یا یک بیماری باعث بروز این علائم در شما شود.

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد پد ها و نحوه استفاده از آنها برای درمان نفخ و زمان مراجعه به پزشک آورده شده است. با ما بمان …

دلایل نفخ بعد خوردن غذا

1. خیلی سریع یا زیاد بخورید
ملیسا هوپر ، متخصص تغذیه می گوید: “دلایل زیادی برای تورم افراد پس از غذا خوردن وجود دارد.”
وی می گوید: “ممکن است شما را متعجب کند که بدانید نه تنها غذایی که می خورید بلکه نحوه خوردن آن نیز مهم است.”
به گفته هوپر ، سه رژیم غذایی معمول وجود دارد که می تواند باعث نفخ شکم شود:

– خیلی سریع غذا می خورید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که غذا یا میان وعده های شما را خیلی سریع می خورند ، ممکن است متورم شوید.

این به این دلیل است که معده شما سعی می کند با هجوم ناگهانی غذا یا نوشیدنی کنار بیاید.

– زیاد می خورید. خیلی سریع غذا خوردن شما را به طریقی دیگر در معرض خطر نفخ قرار می دهد. به این ترتیب به بدن خود زمان کافی برای دریافت پیام “سیری” نمی دهید و در نتیجه دچار پرخوری می شوید.

هوپر گفت: “20 دقیقه طول می کشد تا معده شما به مغز شما بگوید که به اندازه کافی غذا خورده اید.” بنابراین ، اگر خیلی سریع غذا می خورید ، احتمال پرخوری زیاد وجود دارد زیرا مغز شما هنوز پیام پر بودن شکم را دریافت نکرده است.
ادامه مطلب

چرا ما باید قبل از سیر شدن از روی میز بلند شویم؟

هوای اضافی جذب می شود. نوشیدن نوشیدنی با نی یا غذا خوردن خیلی سریع می تواند به راحتی باعث ورود مقدار زیادی هوا به همراه آنها در معده شما شود که به نوبه خود باعث نفخ شکم می شود

هوپر پیشنهاد می کند: “به یاد داشته باشید که غذای خود را به خوبی بجوید. ترکیب بزاق با ذرات کوچک غذا باعث هضم آسان تر و در نتیجه تورم و نفخ کمتر می شود.”

2. از غذاهایی که گاز تولید می کنند استفاده کنید

همانطور که حدس می زنید ، نه تنها نحوه غذا خوردن باعث می شود بعد از غذا سیر شوید بلکه آنچه می خورید مهم و تأثیرگذار است.

غذاهای رایج که می توانند باعث نفخ شکم شوند عبارتند از: برخی از سبزیجات ، شیرین کننده های مصنوعی ، غذاهای حاوی فروکتان (نوع خاصی از قند که هضم آن دشوار است) و غیره.

هوپر گفت: “همه ما درباره تورم نوک پستان اطلاعات کافی داریم ، اما شاید لازم باشد بدانیم که سبزیجات پا ، از جمله کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم پیچ ، جوانه بروکسل ، کلم پیچ و گندم سیاه نیز نوعی کسل کننده هستند.” آنها این کار را نمی کنند. لوبیا داشته باشید! ”

شیرین کننده های مصنوعی: “این چیزی است که اکثر مردم نمی دانند – شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام در سیستم هضم بدون تغییر باقی می مانند ، بنابراین مانند سایر مواد غذایی تجزیه نمی شوند.

آنها از این واقعیت تغذیه می کنند که باکتریهای روده نمی توانند آنها را هضم یا تجزیه کنند. ممکن است نفخ شکم و نفخ ایجاد کند.

دلایل نفخ بعد خوردن غذا

غذاهای سرشار از فروکتوز: فروکتوز قند طبیعی است که به بسیاری از غذاهای فرآوری شده اضافه می شود و هضم آن برای بسیاری از افراد دشوار است.

آنچه عجیب به نظر می رسد این است که علی رغم استفاده روزافزون از فروکتوز در رژیم های غذایی امروز ، افراد بیشتری از ناتوانی در هضم مناسب قند رنج می برند.

بر اساس گزارشی ، بسیاری از افرادی که معتقدند به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا هستند ، در واقع سو mala جذب و عدم تحمل فروکتوز دارند زیرا افراد توانایی محدودی در جذب فروکتوز دارند.

بنابراین بشقاب خود را با غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی پر کنید و غذاهای فرآوری شده حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا و غذاهایی که شامل گندم هستند را در خاطر داشته باشید. غذاهای طبیعی سرشار از فروکتوز شامل انگور ، کلم بروکلی ، مارچوبه ، قارچ ، پیاز ، نخود فرنگی و محصولات گوجه فرنگی است.

هوپر افزود: “سیر و پیاز مقصر نفخ شکم هستند زیرا هم حاوی فروکتان و هم فیبر محلول هستند که هر دو متورم هستند.”

خوردن اوریون: خوردن زیاد اوریون (FODMAP) ، به معنای الیگوساکاریدها ، دی ساکاریدها ، مونوساکاریدهای تخمیر پذیر و پلیول ها ، می تواند در افرادی که به این نوع کربوهیدرات ها حساس هستند نفخ ایجاد کند.
FODMAP شامل موارد زیر است:

. فروکتوز موجود در میوه ها ، عسل و شربت ذرت با محتوای فروکتوز بالا
. لاکتوز (در محصولات لبنی)
. فروکتان ها (اینولین) موجود در گندم ، پیاز و سیر
. گالاکتان در لوبیا ، عدس و حبوبات (لوبیای سویا)
. پلیولهایی که شیرین کننده های حاوی سوربیتول ، مانیتول ، زایلیتول و مالتیتول هستند
. آجیل هایی مانند آووکادو ، زردآلو ، گیلاس ، شلیل ، هلو و آلو

غذاهای پرچرب: غذاهای چرب باعث می شوند احساس سیری ناخوشایند داشته باشید. در حقیقت ، هضم چربی ها بیشتر از کربوهیدرات ها یا پروتئین ها طول می کشد ، بنابراین مدت بیشتری معده را سیر نگه می دارد.

ممکن است لازم باشد با هر وعده غذایی میزان چربی خود را کاهش دهید تا نفخ شکم شما کمتر شود.

گلوتن: هوپر می گوید: “ترکیبات حاوی کربوهیدرات تخمیر شده و گلوتن مانند مالت می تواند در افرادی که به این پروتئین حساسیت دارند نفخ ایجاد کند.

علاوه بر این ، گندم ، جو و چاودار نیز می توانند در برخی از افراد گلوتن ایجاد کنند.” مشکل ایجاد کنید ”

نوشیدنی های گازدار: نوشیدنی های گازدار مانند کولا و غیره آنها منجر به تجمع هوای بیشتر در معده می شوند و منجر به نفخ و نفخ یا حتی آروغ و گاز می شوند.

رژیم های حاوی فیبر بالا و پروتئین بالا: مطالعه ای که اخیراً در یک کلینیک دستگاه گوارش در ژانویه 2020 انجام شد نشان داد که پیروی از رژیم های حاوی فیبر بالا و پروتئین بالا می تواند نفخ بیش از رژیم های حاوی فیبر و کربوهیدرات ها را ایجاد کند. هوپر گفت: “تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام نشود ، بهتر است رژیم های غذایی با پروتئین و چربی جدا شود تا نفخ شکم کاهش یابد.”

3. مشکل هضم دارید
بعضی اوقات مهم نیست که چه می خورید یا چگونه می خورید ، یک اختلال گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز ، IBS یا بیماری سلیاک می تواند باعث نفخ یا بدتر شدن شود ، مانند:

سندرم روده تحریکپذیر

طبق کالج دستگاه گوارش آمریکا ، IBS یک بیماری روده ای “بسیار شایع” است که 10 تا 15 درصد از کل آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
گزارش ها نشان می دهد که حدود 96٪ بیماران IBS نفخ را به عنوان علائم اصلی خود گزارش می کنند. سایر علائم شایع شامل ناراحتی مکرر شکمی ، درد یبوست ، اسهال یا هر دو است.

IBS بیشتر در خانم ها دیده می شود و اگرچه هیچ آزمایش دقیق برای تشخیص یا درمان وجود ندارد. اما اغلب می توان آن را با مواردی مانند رژیم غذایی ، کاهش سطح استرس و تغییر شیوه زندگی مدیریت کرد.

به همین دلیل مهم است که با پزشک خود در مورد نفخ یا سایر مشکلات گوارشی که دارید صحبت کنید.

بیماری سلیاک

انستیتوی ملی دیابت ، دستگاه گوارش و کلیه نفخ شکم یا احساس سیری در شکم به عنوان اولین نشانه بیماری سلیاک ، یک اختلال گوارشی ناشی از گلوتن (پروتئینی موجود در گندم ، جو و چاودار) که به روده کوچک آسیب می زند ، می داند سایر علائم بیماری سلیاک شامل اسهال ، یبوست ، گاز ، درد معده ، استفراغ ، رنگ پریدگی ، مدفوع بدبو یا چرب است.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری شایع ناشی از سو mala جذب لاکتوز است ، به این معنی که بدن شما قادر به جذب لاکتوز نیست – قند موجود در محصولات لبنی.

متداول ترین علائم عدم تحمل لاکتوز نفخ ، اسهال ، درد شکم و گاز است که بلافاصله پس از مصرف لبنیات یا هر چیز دیگری که حاوی لاکتوز است مانند شیر گاو ، بستنی ، ماست یا پنیر ظاهر می شود.

نکته:
همه می توانند در طول زندگی خود نسبت به برخی غذاها عدم تحمل داشته باشند. بنابراین ممکن است استفاده از دفترچه یادداشت غذایی برای پیگیری اینکه غذاهایی که می خورید نفخ می زند مفید باشد یا خیر.

4- یبوست دارید
حدود 80٪ افراد مبتلا به یبوست علائم نفخ شدید را گزارش می کنند. طبق تعریف میوکلینیک ، شخصی که کمتر از سه بار در هفته مدفوع داشته باشد ، یبوست محسوب می شود.

بسیاری از مبتلایان به یبوست بدون مشورت با پزشک سعی در حل خود این مشکل دارند. اما در بیشتر موارد ، یبوست عوامل زیادی دارد ، بنابراین اگر از یبوست مزمن یا مزمن رنج می برید ، باید با یک متخصص گوارش مشورت کنید تا یک برنامه عملی برای شما پیدا کند.

5- عوامل دیگر
علاوه بر شرایط پزشکی و عادات غذایی که می توانند باعث نفخ شوند ، برخی از عوامل سبک زندگی ممکن است ذکر شود. هر یک از موارد زیر می تواند باعث تورم یا زوال شود:
. آدامس
. سیگار کشیدن
. استفاده از پروتزهای شل و نامناسب (که ممکن است باعث جذب هوا در هنگام تغذیه شود)
. مصرف فیبر کافی نیست

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنم؟

متخصصان می گویند اگر بعد از خوردن غذا گاهی اوقات احساس نفخ یا سیری می کنید ، دیگر جای نگرانی نیست. اما اگر به طور مرتب در قسمت فوقانی یا تحتانی شکم درد دارید ، گرفتگی عضلات ، یبوست یا حالت تهوع یا تغییر در عادات روده ، خونریزی مقعدی یا مقعدی یا استفراغ (نه فقط بعد از غذا خوردن) ، باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

منبع:

https://www.entekhab.ir/fa/news/530547/دلایل-نفخ-بعد-خوردن-غذا

—————–.

دلایل نفخ بعد خوردن غذا که باید آنها را جدی بگیرید

تورم شکم یکی از رایج ترین علائم گوارشی است و تقریباً همه می دانند که پس از پرخوری اتفاق می افتد. اما اگر به طور مداوم نفخ می کنید ، ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشد ، به غیر از زیاد غذا خوردن.

در این گزارش ، در مورد عواملی که باعث نفخ شکم بعد از غذا می شوند و همچنین غذاهای درگیر در این مسئله بیشتر بخوانید.

سریع غذا خوردن

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که غذا یا میان وعده های شما را خیلی سریع می خورند ، ممکن است متورم شوید. این به این دلیل است که معده شما سعی می کند با هجوم ناگهانی غذا یا نوشیدنی کنار بیاید.

توصیه می شود غذای خود را به خوبی بجوید. ترکیب بزاق با ذرات کوچک غذا هضم غذا را آسان کرده و منجر به تورم و پف کمتری می شود.

سریع غذا خوردن به نوعی دیگر شما را در معرض خطر نفخ قرار می دهد. به این ترتیب به بدن خود زمان کافی برای دریافت پیام “سیری” نمی دهید و در نتیجه دچار پرخوری می شوید.

بنابراین اگر خیلی سریع غذا می خورید ، احتمال پرخوری بیش از حد وجود دارد زیرا مغز شما هنوز پیام پر بودن شکم را دریافت نکرده است.

علاوه بر دو مورد ذکر شده در بالا؛ نوشیدن نوشیدنی با نی یا سریع غذا خوردن به راحتی باعث می شود هوا با آنها هوا زیادی وارد معده کند و منجر به نفخ شکم شود.

مصرف غذاهای تولید کننده گاز

در واقع ، فقط عادت های غذایی شما نیستند که بر احساس شما پس از غذا خوردن تأثیر می گذارند ، بلکه بر آنچه می خورید نیز تأثیر می گذارد.

برخی از رایج ترین غذاهایی که می توانند باعث نفخ شکم شوند شامل برخی از سبزیجات ، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای حاوی فروکتان (نوع خاصی از قند که هضم آن دشوار است) است.

غذاهای طبیعی سرشار از فروکتوز شامل انگور ، کلم بروکلی ، مارچوبه ، قارچ ، پیاز ، نخود فرنگی و گوجه فرنگی است.

غذاهای پرچرب: غذاهای چرب باعث می شوند احساس سیری ناخوشایند داشته باشید. در حقیقت ، هضم چربی بیشتر از کربوهیدرات ها یا پروتئین ها طول می کشد ، بنابراین مدت بیشتری معده را سیر نگه می دارد.

ممکن است لازم باشد با هر وعده غذایی میزان چربی خود را کاهش دهید تا نفخ شکم شما کمتر شود. نوشیدنی های گازدار به نوبه خود منجر به تجمع هوای بیشتری در معده می شود که منجر به نفخ و نفخ یا حتی آروغ و گاز می شود.

وجود یک مشکل گوارشی در بدن

بعضی اوقات مهم نیست که چه می خورید یا چگونه می خورید ، یک اختلال گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز ، IBS یا بیماری سلیاک می تواند باعث نفخ یا بدتر شدن آن شود.

IBS بیشتر در خانم ها دیده می شود و اگرچه هیچ آزمایش دقیقی برای تشخیص یا درمان وجود ندارد ، اما اغلب با مواردی مانند رژیم غذایی ، کاهش استرس و تغییر سبک زندگی می توان آن را کنترل کرد.

به همین دلیل مهم است که با پزشک خود در مورد نفخ یا سایر مشکلات گوارشی که دارید صحبت کنید.

 یبوست

طبق گزارش های موجود ، حدود 80٪ از افراد مبتلا به یبوست ، علائم تورم شدید را نشان می دهند. بسیاری از مبتلایان به یبوست بدون مشورت با پزشک سعی در حل مشکل خود دارند اما در بیشتر موارد یبوست دلایل زیادی دارد

، بنابراین اگر از یبوست مزمن یا مزمن رنج می برید باید با یک متخصص گوارش مشورت کنید تا یک برنامه عملی برای شما در نظر بگیرد.

علاوه بر شرایط پزشکی و عادات غذایی که می توانند باعث نفخ شوند ، برخی از عوامل سبک زندگی نیز وجود دارد. در حقیقت مواردی مانند آدامس ، سیگار کشیدن ، استفاده از پروتزهای شل و نامناسب و دریافت ناکافی فیبر در این امر دخیل است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

متخصصان بر این باورند اگر گاهی اوقات بعد از خوردن غذا احساس نفخ یا پُری کنید، جایی برای نگرانی نیست؛ اما اگر به طور مرتب دچار درد های فوقانی یا تحتانی شکم، گرفتگی ها،

یبوست یا حالت تهوع می شوید و یا تغییری در عادت روده ای بدن شما به وجود آمده باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.

منبع:

https://www.asriran.com/fa/news/774546/دلایل-نفخ-بعد-خوردن-غذا-که-باید-آنها-را-جدی-بگیرید

حتما ببینید

بهترین راههای آموزش نظم به کودکان در رده های سنی مختلف

بهترین راههای آموزش نظم به کودکان در رده های سنی مختلف

آموزش نظم و انضباط کودک یکی از اصلی ترین دغدغه های خانواده ها در رابطه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *