طرز تهیه مربا

طرز تهیه مربای خانگی خوشمزه میریم خونه خانم گلاور رژیمی با گردو و عسل در طب سنتی

برای تهیه مربا ابتدا زنبورها را بشویید و خرد کنید سپس در قابلمه ای با آب و شکر بریزید و روی حرارت بگذارید تا زنبورها خوب بپزند. برای طعم دادن و رنگ آمیزی مربا می توانید از هل، زعفران، دارچین و … استفاده کنید. بعد از اینکه شهد مربا به غلظت مناسب رسید (مانند عسل) قابلمه را روی اجاق بگذارید و صبر کنید تا مربا خنک شود. در آخر مربا را در ظرفی ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

مربای بای با یکی از جذاب ترین و خوشمزه ترین مرباهای فصل پاییز است که علاوه بر طعم خوب بسیار خوش رنگ و وسوسه انگیز نیز می باشد. اگر می خواهید این مربا را با رنگی جذاب و شفاف درست کنید، توصیه می کنیم این راهنما را دنبال کنید! برای مشاهده دستورالعمل های گام به گام کامل طرز تهیه مربا در ادامه با سایت آموزشی چیست؟ با کسی بودن

عناصرمقدار مواد
به500 گرم
مطبوعات2 عدد
قند500 گرم
آب لیمو ترش1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربا

مرحله 1: بشویید و خرد کنید

برای تهیه مربای به مجلسی ابتدا چغندرها را شسته و با چاقوی تیز پوست آن را جدا کرده و روی تخته آشپزخانه قرار دهید. سپس آن ها را از وسط نصف کنید، دانه ها را در ظرفی ریخته و کنار بگذارید.

مرحله 2: شروع به پختن مربا کنید

حالا حبوبات را با قالب یا چاقو به هر شکلی برش می دهیم و داخل قابلمه ترجیحا مسی سفید می ریزیم و 6 لیوان آب و شکر اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت می دهیم. بگذارید بپزد.

مرحله 3: نکات پخت مربا

سپس حرارت را کم می کنیم، درب قابلمه را می گذاریم و می گذاریم مربا به مدت 1 ساعت بپزد تا به غلظت دلخواه برسد. اگر می خواهید مربایتان قرمز شود باید بدانید که در نهایت قرمز و بسیار زیبا می شود.

مرحله 4: مربا را طعم دار کنید

همچنین مهم است که شهد مربا پس از سرد شدن سفت شود، بنابراین مربای غلیظ را از روی حرارت برداریم. علاوه بر هل و آبلیمو، می توانید مربا را با یک تکه چوب دارچین نیز مزه دار کنید.

مرحله 5: هل و زعفران را اضافه کنید

بعد از حدود 30 دقیقه درب قابلمه را برداشته سپس پوست خشک هل را گرفته و دانه های آن را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه می کنیم. حالا باید مطمئن شویم که مربا به غلظت مناسب رسیده است.

مرحله 6: تست غلظت مربا

برای این منظور یک قطره شهد مربا را در یک لیوان آب سرد می ریزیم. اگر شهد بدون اینکه از هم جدا شود به ته شیشه رسید یعنی مربای ما به غلظت مناسب رسیده است. اما اگر از هم جدا شد، مربا باید پخته شود تا از هم جدا شود.

مرحله 7: آب لیمو را اضافه کنید

اگر شهد مربا شکسته شد یعنی باید 20 تا 30 دقیقه دیگر مربا را روی اجاق بگذاریم تا به غلظت مناسب برسد. بعد از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید، آبلیمو را اضافه کنید و با مربا مخلوط کنید.

مرحله 8: مربا را خنک و نگهداری کنید

در این مرحله درب قابلمه را می بندیم و صبر می کنیم تا مربا با دمای محیط سازگار شود و کاملا خنک شود. بعد از سرد شدن مربا آن را در ظرف های شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربا، مربا، مربای خانگی، طرز تهیه مربا

طرز تهیه مربای رنده شده

در این طرز تهیه مربا ابتدا چغندرها را شسته و رنده می کنیم و سپس در قابلمه ای با آب و شکر حرارت می دهیم. صبر می کنیم تا شربت مربا غلیظ شود و قوام مناسبی پیدا کند. برای تست مقداری شربت می گیریم و بین دو انگشت تست می کنیم. اگر شربت بیرون آمد، مرحله بعدی اضافه کردن جوهر لیمو است. در آخر مربا را به دمای آشپزخانه خنک می کنیم و سپس در ظرف شیشه ای درب دار در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه مربای چغندر و هویج

برای تهیه مربای چغندر و هویج ابتدا چغندر و هویج را پوست گرفته و رنده کنید. در صورت تمایل می توانید لبه رنده شده را نیز اضافه کنید تا مربا خوش رنگ شود. سپس مواد را در قابلمه مناسبی ریخته و به اندازه کافی آب اضافه می کنیم. قابلمه را روی اجاق می گذاریم تا آب بجوشد سپس کف سطح مربا را جدا می کنیم.

حرارت را کم می کنیم و صبر می کنیم تا هویج کاملا پخته شود. سپس شکر را اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم مربا به غلظت مناسب برسد. بعد آبلیمو را اضافه می کنیم تا مربا خیلی شیرین نشود. در نهایت مربا را در ظرف مناسبی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

رنگ قرمز مربا

بعد از 30 دقیقه از پخت مربا، یک الک تمیز روی درب قابلمه قرار دهید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید. بعد زیر قابلمه شعله پخش کن می گذاریم و می گذاریم مربا با حرارت خیلی ملایم به مدت یک تا دو ساعت بپزد.

در این مدت ممکن است شربت مربا کم شود پس باید هر 30 دقیقه مربا را چک کنیم و اگر شربت غلیظ شد کمی آب جوش اضافه کرده و دوباره درب قابلمه را ببندیم تا به رنگ دلخواه برسد.

درمان گلودرد با هسته

اگر گلو درد دارید می توانید دانه چغندر را در لیوانی بریزید و مقداری آب جوش روی آن بریزید و بگذارید یک ساعت بماند تا مایعی ژل مانند شود و بخورید. این مایع ژل مانند برای گلودرد ایده آل است.

هنر مربا

اگر می خواهید از تبدیل شدن میوه به مربا جلوگیری کنید، یک روش کارآمد وجود دارد. در ابتدای کار قبل از اضافه کردن آب شکر را مستقیماً روی میوه بپاشید و سپس روی شعله قرار دهید. این روش قوام میوه را حفظ می کند و میوه را پس از پخت سفت و با کیفیت نگه می دارد.

راز مربای خوشمزه

برخی از خانم ها بر این باورند که استفاده از چوب دارچین به جای آب لیمو باعث هماهنگی بیشتر طعم مربا می شود. گنجاندن چوب دارچین در دستور غذا به مربا طعمی خاص و نت دلپذیری می دهد.

البته باید توجه داشت که استفاده از پودر دارچین به جای چوب دارچین باعث تیره شدن مربا می شود. این تغییر رنگ ممکن است برای برخی افراد جذاب باشد، اما اگر می خواهید رنگ روشن تری داشته باشید، از دارچین استفاده کنید.

شاید شما آن را دوست داشته باشید!

محتوای محبوب از اینترنت
  • 15 مدل ناخن شیک به رنگ سبز سروی; ایده های جذاب برای زیبایی دست ها
  • گوشواره با خمیر بابونه؛ 15 انتخاب زیبا و زیبا
  • 15 ایده منحصر به فرد برای لباس خواب ساتن ساده برای زنان; اسرار راحتی و زیبایی
  • مدل موی شینیون بسته با طرح پشت و گوجه فرنگی
  • جدیدترین مدل چیدمان آشپزخانه با بهترین ایده ها در اینستاگرام