طرز تهیه آبگوشت بختیاری

طرز تهیه آبگوشت بختیاری, طرز تهیه آبگوشت بختیاری, طرز تهیه آبگوشت بختیاری

برای تهیه آبگوشت بختیاری ابتدا لپه ذرت و برنج را خیس کرده و سپس با آب بجوشانید. سپس مخلوط کوفته را با گوشت، پیاز رنده شده، آرد نخودچی و تخم مرغ آماده کنید. پس از استراحت در یخچال، کوفته های کوچک درست کرده و سرخ کنید.

میوه های خشک را به آبگوشت اضافه کنید و پس از نرم شدن، کوفته ها را اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت آرام آرام بپزد. در آخر با رب انار یا لواشک مزه دار کرده و نمک و فلفل را اضافه کرده و با گردوی خرد شده و نعنا تند تزیین کنید.

آبگوشت بختیاری که ریشه در فرهنگ و غذاهای بختیاری ها دارد، ترکیبی از مواد مغذی و طعم های متنوع است که در کنار هم تجربه ای متفاوت از آبگوشت سنتی را به ارمغان می آورد. در این مقاله از «سایت آموزشی چیست؟» در زیر شما را با طرز تهیه آبگوشت بختیاری آشنا می کنیم.

عناصرمقدار
برنج100 گرم
پوست هلو5 تا 6 عدد
گوشت چرخ کرده400 گرم
لپه100 گرم
تخم مرغ2 عدد
آلو خورشتی6 تا 7 عدد
نمک و فلفلبه مقدار لازم
نعنا داغ و گردوبرای تزیین به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت بختیاری

مرحله 1: لپه ذرت و برنج را آماده کنید

تهیه ذرت و برنج اولین قدم برای تهیه آبگوشت خوشمزه بختیاری است. لپه ذرت را از شب قبل خیس کنید تا تورم آن کاهش یابد و زمان پخت کوتاه شود. آب خیساندن بلال ذرت را چندین بار عوض کنید تا هرگونه ناخالصی از بین برود. پس از شستن، برنج را چند ساعت در آب خیس کنید و کمی نمک به آن اضافه کنید تا طعم بهتر و لطیفی پیدا کند. این مرحله بسیار مهم است زیرا تضمین می کند که هر دو ماده به طور یکنواخت و کامل پخته شوند.

مرحله 2: ذرت و برنج را روی لپه بپزید

بعد از آماده شدن اولیه، ذرت را روی لپه و برنج در قابلمه بزرگی قرار دهید و هفت تا هشت لیوان آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و صبر کنید تا مخلوط بجوشد. سپس حرارت را کمی کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد به آرامی و خوب بپزند. این فرآیند می تواند تقریباً 45 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. مراقب باشید آب زیاد تبخیر نشود و در صورت لزوم کمی آب داغ اضافه کنید.

مرحله 3: آماده سازی کوفته ها

در این زمان پیاز را رنده کرده و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. افزودن پیاز نه تنها گوشت را خوشمزه تر می کند، بلکه باعث می شود بافت نهایی کوفته ها نرم تر شود. آرد نخودچی و تخم مرغ را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب ورز دهید تا خمیر یکدست و هماهنگی به دست آید. خمیر به دست آمده را به مدت 30 الی 40 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و کوفته ها در حین پخت شکل خود را حفظ کنند.

مرحله 4: کوفته ها را سرخ کنید

پس از استراحت و سفت شدن خمیر کوفته، آن را از یخچال خارج کرده و خمیر را به شکل گلوله هایی به اندازه گردو در آورید. یک تابه بزرگ را با کمی روغن گرم کنید و کوفته ها را اضافه کنید. کوفته ها را از هر طرف سرخ کنید تا قهوه ای طلایی و کمی ترد شوند. این مرحله نه تنها طعم کوفته ها را بهتر می کند، بلکه با اضافه شدن به آبگوشت قوام آن ها را نیز حفظ می کند.

مرحله 5: میوه های خشک را به آبگوشت اضافه کنید

وقتی لپه ذرت و برنج خوب پخته و نرم شدند، نوبت به اضافه کردن میوه های خشک می رسد. برگ هلو و آلو خورشتی را به قابلمه اضافه کنید. وقتی میوه‌های خشک باز می‌شوند و داخل آبگوشت مخلوط می‌شوند، طعم ملایم و مطبوعی به غذا اضافه می‌کنند و تجربه‌ای متفاوت از آبگوشت معمولی ارائه می‌کنند. درب قابلمه را ببندید و به میوه زمان دهید تا کاملا باز شود و طعم آن به آبگوشت منتقل شود. این مرحله معمولاً 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.

مرحله 6: کوفته ها را اضافه کنید

بعد از اینکه میوه های خشک طعم مطبوعی به آبگوشت دادند و آبگوشت شما به طعم دلخواه رسید حرارت را تا حد امکان کم کنید تا به آرامی بجوشد. سپس کوفته های سرخ شده را به آرامی و با احتیاط به آب گوشت اضافه کنید تا شکل خود را حفظ کرده و به خوبی با مواد دیگر مخلوط شوند. در این مرحله درب قابلمه را کمی باز بگذارید تا بخار اضافی خارج شود و کوفته ها در آبگوشت کاملا بپزند. این حدود 20 تا 25 دقیقه طول می کشد.

مرحله 7: آبگوشت را طعم دار کنید

وقتی کوفته ها کاملا پخته شد و آب گوشت به قوام و طعم دلخواه رسید، می توانید رب انار یا لواش انار را اضافه کنید تا طعم و عطر آبگوشت بیشتر شود. این افزودنی ها باعث می شود آب بختیاری شما همزمان طعم ترش و شیرین داشته باشد و طعم ها را متعادل کند. در این مرحله نمک و فلفل را به آبگوشت اضافه کنید تا طعم آن کامل شود. بعد از اضافه کردن ادویه ها، اجازه دهید آبگوشت چند دقیقه دیگر بجوشد تا همه طعم ها خوب مخلوط شوند.

مرحله هشتم: آبگوشت را سرو کنید

وقتی آبگوشت آماده شد آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید. برای تزیین می توانید مقداری گردو را خرد کرده و همراه با نعنا داغ روی آب گوشت بپاشید. این تزیین نه تنها از نظر بصری غذا را زیباتر می کند، بلکه طعمی مطبوع و معطر به آن می بخشد. البته این مرحله اختیاری است و در صورت تمایل می توانید از افزودن این تزیینات صرف نظر کنید. آبگوشت بختیاری شما اکنون آماده است تا با دوستان و خانواده میل کنید.