جرثقیل دروازه ای و بازویی
جرثقیل بازویی:
این نوع سازه قابلیت نصب بالابرهای زنجیری و سیم بکسل با ظرفیت 0.5 تن تا 6 تن و از سوراخ 1 تا 5 متر و با زاویه چرخش 360 درجه در گروه های مختلف کامل و سرعت های مختلف را دارا می باشد.
جرثقیل دروازه :
این نوع ساخت به صورت یک پل و یک جفت پل با ظرفیت حداکثر 100 تن و حداکثر برد 50 متر قابل طراحی و اجرا می باشد. این نوع ساخت بیشتر در محیط های باز و قابلیت طراحی کنسول یک طرفه یا بدون کنسول کاربرد دارد.
امروزه جرثقیل ها را می توان یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل ادوات و تجهیزات سنگین دانست. جرثقیل ها در انواع مختلفی تولید و به فروش می رسند و کاربردهای زیادی دارند.
به طور کلی استفاده از جرثقیل در بسیاری از صنایع با رونق زیادی همراه است. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از انواع جرثقیل های موجود در بازار و عملکرد آن آشنا کنیم.
نکات مهمی که باید در مورد جرثقیل دروازه ای و انواع آنها بدانید
جرثقیل دروازه ای ساختمانی است که در صنعت کاربرد فراوانی دارد و به آن (Gantry crane) نیز می گویند. اگر از دور به آن نگاه کنید، جرثقیل دروازه ای دقیقاً شبیه دروازه دو ستون است.
به لطف این ساخت و ساز در صورت نیاز می توان از شیرهای دروازه در داخل و خارج سالن ها و فضای باز استفاده کرد. این نوع جرثقیل در دو نوع پورت و نیمه پورت کاربرد دارد.
جرثقیل های دروازه ای، مانند مدل های سقفی، معمولاً به صورت پل های تک پل، پل های دوبل و براکت های غیر کنسولی ساخته می شوند و در فضای باز استفاده می شوند.
محورهای این جرثقیل در دو طرف پایه و جعبه چرخ در دو طرف قرار دارند و حرکت طولی این جرثقیل ها بر روی ریل های واقع روی زمین انجام می شود. این جرثقیل ها در مراکز حمل و نقل، کانتینرها، مراکز صنعتی و تولیدی کاربرد فراوانی دارند.
جرثقیل نیمه دروازه ای
این شیرها به شکل L معکوس ساخته می شوند. یک طرف روی ریل زمین و طرف دیگر روی تیرهای سقف حرکت می کند. جرثقیل های نیمه پورت در مواردی که تمایل به استفاده از بخشی از عرض سالن باشد استفاده می شود.
نیم دریچه های نیمه سقفی و دریچه ای از نوع این جرثقیل ها می باشند و برای تخلیه بار در فضاهای باز کاربرد دارند و بر روی دو پل و تک پل ساخته می شوند.
جرثقیل دروازه ای دو پل
این نوع جرثقیل شامل دو محور، دو تکیه گاه واگن و آسانسور و تجهیزات الکتریکی می باشد. این جرثقیل ها در مناطق باز برای تخلیه و بارگیری استفاده می شوند.
به دلیل استفاده از عرض، این نوع جرثقیل عمدتاً به صورت کنسول، یک طرفه و دو طرفه تولید می شود.
جرثقیل دروازه ای تک پل
جرثقیل دروازه ای تک پل با ظرفیت و دسترسی محدود ساخته شده و در مناطق باز جهت جابجایی، تخلیه و بارگیری استفاده می شود. یکی از ویژگی های این نوع جرثقیل این است که نوع کنسول یا براکت آن می تواند عرض بیشتری را پوشش دهد.
نکات مهمی که هنگام ساخت و نصب جرثقیل دروازه ای یا نیمه پورت (یک یا دو پل) باید در نظر گرفت:
برای جرثقیل های دروازه ای و نیمه پورت باید طول سر و فاصله چرخ ها به طور دقیق محاسبه شود.
برای جرثقیل های بندری، انتخاب زاویه بین ستون ها بسیار مهم است.
با انواع دروازه ها و جرثقیل های نیمه دریچه ای، طراحی اتصالات بسیار مهم است.
برای محافظت از نور مستقیم خورشید یا باران توصیه می شود موتور و تجهیزات الکتریکی جرثقیل پورتال مجهز به سایبان باشد.
تأثیر باد بر عملکرد موتورهای طولی و عرضی جرثقیل های بندری بسیار مؤثر است، بنابراین جرثقیل دروازه ای باید در برابر اعمال باد و نیروهای لرزه ای در برابر کج شدن یا واژگونی کنترل شود.
جرثقیل دروازه ای و مهمترین مزایای آن عبارتند از:
- این سازه ها برای جابجایی و حمل تجهیزات و قطعات در مناطق باز مناسب هستند.
- این نوع جرثقیل ها می توانند در حالت تک پل و دو پل کار کنند.
- جرثقیل دروازه ای سرعت بارگیری و تخلیه را در مناطق صنعتی افزایش می دهد.
- مصرف انرژی پایینی دارند و بهینه هستند.
- از کابین اپراتور یا پلت فرم اپراتور می توان برای تسهیل عملکرد جرثقیل های دروازه ای و جرثقیل های نیمه پورت استفاده کرد.
- برای دستیابی به اهداف مورد نظر در اجرای جرثقیل دروازه ای می توان پروژه های متنوعی ارائه داد.
- استفاده از آن آسان است و کار با این جرثقیل ساده و نیاز به دانش و مهارت خاصی ندارد.
کلام آخر
بلند کردن تجهیزات سنگین از لحاظ تاریخی برای تمامی تولیدکنندگان در صنایع مختلف مشکل ساز بوده است.
اگرچه نیروهای بیشتری مستقر شدند، اما هزینه ها و خطرات آن بالا بود. اما در حال حاضر این جابجایی ها با انواع جرثقیل های دستی و پورتال به راحتی قابل انجام است.