راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال: مأموریت ما همراهی کاربران از طریق فعالیت سوشالی در فرایند خرید است

«محمدامین کریمی»، راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال به تشریح جزئیات این شبکه اجتماعی خرید پرداخته است.

در دنیای فراگیر تکنولوژی و تجارت الکترونیک، دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه‌ آنلاین ایران، در حال تبدیل شدن به یک فضای جامع اجتماعی و تجاری است. دیجی‌کالا سوشال با رویکردی نوآورانه، استراتژی‌های جدیدی را برای ارتقاء تعامل بین فروشندگان، کاربران، تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها توسعه می‌دهد. این تغییرات مؤثر منجر به نگاهی نو به فرآیند خرید آنلاین می‌شود. دیجیاتو در گفت‌وگو با «امین کریمی»، راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال به تشریح جزئیات آن پرداخته است. 

راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال: مأموریت ما همراهی کاربران از طریق فعالیت سوشالی در فرایند خرید است

در بهمن ماه دیجی‌کالا از بخش «ببین و بخر» خود رونمایی کرد که به نوعی جدی‌ترین تلاش شما برای ورود به حوزه Social Commerce به حساب می‌آمد. چه شد که نیاز به اضافه کردن این بخش به دیجی‌کالا احساس شد؟ 
ما قبل از سرویس «ببین و بخر» که در دیجی‌کالا اضافه کردیم، سیستم لایوشاپینگ و ویدیو شاپینگ را به‌صورت فعال داشتیم. سرویس ببین و بخر از ادغام و کنار هم قرار گرفتن این موارد شکل گرفت که در نهایت آن را در صفحه اصلی دیجی‌کالا قرار دادیم. این اقدام از آنجا شکل گرفت که صفحه هوم دیجی‌کالا، مبدأ ورود کاربران به مرحله دیسکاوری فرایند خرید است و می‌تواند بازدید بیشتری داشته باشد. ما لایوها را در اردیبهشت امسال لانچ کردیم که با استقبال و بازخورد خوبی روبه‌رو شد. همچنین تعداد لایوها در طول روز در ابتدا ۳ الی ۴ مورد بود و ممکن بود فرصت برای لایوهای بیشتری به‌وجود آید که می‌توانستیم آن‌ها را با ویدیو شاپینگ همراه کنیم که توسط اینفلوئنسرها، فروشندگان یا کاربران عادی تهیه می‌شود. این مراحل برای شروع دیسکاوری (محتوای پیشنهادی به کاربر برای انتخاب و تصمیم‌گیری خرید) بود.

در چند ماهی که از فعالیت این بخش می‌گذرد، بازخوردها و استقبال از آن به چه شکل بوده است؟ چه آماری را در رابطه با این بخش می‌توانید به اشتراک بگذارید؟ 

از روزی که این فعالیت آغاز شد تاکنون که دو ماه از آن گذشته، لایک‌ها و کامنت‌ها ۲.۵ برابر شده، همچنین بازدید لایوها ۲.۵ تا ۳ برابر شده است. برای مثال لایو رونمایی از سامسونگ را بیش از 7000 نفر فقط از دیجی‌کالا و بخش ببین و بخر تماشا کردند. که این عدد در مقایسه با لایوهای اینفلوئنسرها در اینستاگرام، عدد مطلوبی بود و باعث رضایتمندی شد.

راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال: مأموریت ما همراهی کاربران از طریق فعالیت سوشالی در فرایند خرید است

چه مشوق‌هایی را برای تولید کنندگان محتوا در نظر گرفته‌اید تا در پلتفرم شما فعالیت گسترده‌تری داشته باشند؟ 

ما برای تولیدکنندگان محتوا یک‌سری مشوق مالی داریم و همچنین چالش‌هایی که مربوط به استعدادهاست را برایشان برگزار می‌کنیم. تولیدکنندگان محتوا هم نامشان به عنوان نفرات برتر اعلام می‌شود و هم جایزه‌های مالی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. ترجیح ما این است که موتور رشد اجتماعی خود را (دینامیکِ سوشال) بسازیم تا بتوانیم مشوق‌های درونی متنوعی ارائه دهیم. ابتدا باید موتور شبکه‌های اجتماعی را راه بیندازیم تا کاربر با بازخوردی که می‌گیرد بتواند درآمد خود را داشته باشد. بسیاری از اینفلوئنسرهای مگنت، افرادی هستند که در شبکه‌های دیگر اینفلوئنسر نبودند اما در بازه زمانی یک ساله توانستند در بستر مگنت اینفلوئنسر شده و جزو بهترین‌ها قرار بگیرند.

تعامل‌های شما با تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها چگونه خواهد بود؟

ما با تولیدکننده‌های محتوا توافقاتی داریم و به‌صورت مالی و پروژه‌ای با آن‌ها همکاری می‌کنیم. فعلا مشوق‌های مالی ارائه می‌دهیم و امیدواریم با رویکرد جدید سوشالی که دارد لانچ می‌شود، به سمت مشوق‌های درونی مانند بازخوردهای اجتماعی و سیستم مبتنی بر کمیسیون برویم.

ما در راستای کنار کاربر بودن در تمام مراحل خرید، دغدغه‌مند و هدف‌مند هستیم و در این راستا فعالیت‌های سوشالی خواهیم داشت. نظر دادن کاربر در خرید انجام گرفته و دیدن محتوای آن‌ها باعث تعامل بالای کاربر در این پلتفرم می‌شود. در نتیجه خرید بهتری خواهد داشت و از مراحل دیسکاوری تا خرید همراهی خواهیم کرد.

در ابعاد جهانی آمازون برای بخش سوشال خود همکاری‌هایی را با متا شکل داده، آیا شما تا به حال به اینکه با شبکه‌های اجتماعی داخلی در این رابطه همکاری داشته باشید فکر کرده‌اید؟ 

درحال‌حاضر چنین برنامه‌ای نداریم. دلیل اصلی و عمده ما نیز این است که عملکرد کنونی ما به شیوه جدیدی است و در گذشته به این صورت نبوده است. قبلا سوشال کامرس در ایران وجود داشته، اما مدل ای‌کامرس ما این است که به مرور بزرگ و شناخته شده و حالا می‌خواهد در دل خود فعالیت‌های سوشالی داشته باشد. فرایند خرید کاربر در دل خود دیجی‌کالا رخ خواهد داد و بیرونی نیست. ما می‌خواهیم هر خریدی که مربوط به کاربر می‌شود در راستای فعالیت سوشالی نیز ادامه یابد. همچنین ظرفیت‌های بسیاری برای این فعالیت در دل دیجی‌کالا قرار دارد.

فکر نمی‌کنید اینکه این سیستم در دل دیجی‌کالا باشد باعث می‌شود مثل شبکه‌های اجتماعی دیگر به سمت تبلیغ برود یا اینکه تبدیل به اشتراک گذاشتن تجربه‌های غیرواقعی با رویکرد تبلیغ یک سری محصولات خاص برود؟ آیا تهدیدی در این زمینه حس نمی‌شود؟

ما از این موضوع مراقبت خواهیم کرد و به دنبال این هستیم که رویکرد فعالیت این شبکه اینفلوئنسر-محور نباشد. همچنین دوست داریم که این فضا به‌سوی نتورک و شبکه‌سازی خود کاربران و فروشندگان برود. به این صورت که اگر دوست یا دنبال‌شونده‌ای از خرید یک سری محصولات راضی بوده، با بازتاب بازخورد آن کمک بهتری به خریدار کرده باشد. از این‌رو در راستای غیرمتمرکز شدن فعالیت می‌کنیم تا افراد زیادی، افراد بسیار دیگری را برای خرید و تجربه کاربری بهتر دنبال کنند.

در حالت ایده‌آل ما به اینفلوئنسرها پولی برای ساخت محتوای کاملاً سفارشی نمی‌دهیم تا جنبه تبلیغی پیدا نکند. اگر شخصی به این مرتبه در فضای مگنت برسد که در دسته اینفلوئنسرها قرار بگیرد، به دلیل اعتماد کاربران است. از برنامه‌های اصلی ما این است که بستری مبتنی بر تعامل و ارتباطات کاربران مهیا باشد.

راهبر محصول دیجی‌کالا سوشال: مأموریت ما همراهی کاربران از طریق فعالیت سوشالی در فرایند خرید است

برای فروشگاه‌های اینترنتی کوچکتری که مشغول فعالیت هستند چه توصیه‌ای دارید؟ آیا سوشال کامرس می‌تواند برای آن‌ها نیز گزینه خوبی باشد؟ 

فروشگاه‌های اینترنتی در این پلتفرم بسیار جای کار دارند و ظرفیت خوبی برایشان وجود دارد. این بستر در مقایسه با اینستاگرام دارای فضای اختصاصی بهتری برای فروش است. فروشندگان می‌توانند در فضای مگنت همان کالایی که در دیجی‌کالا می‌فروشند را با تولید محتوا به اشتراک گذاشته و به فروش برسانند. یکی از برنامه‌های ما برای آینده این پلتفرم، تقویت کارکرد فروشندگان است. ما ترجیح می‌دهیم کسی که صاحب کالاست، برای آن محتوا تولید کند. این محتوا به دلیل شناخت بهتر فروشنده، بازخورد بهتری خواهد داشت.

نحوه فعال‌سازی پروفایل عمومی کاربران به چه صورت است و چه توضیحات تکمیلی دیگری می‌توانید ارائه دهید؟

تمرکز این رویکرد در ابتدا در راستای دی‌ان‌ای اصلی دیجی‌کالا یعنی محتوای نقد و بررسی، مقایسه محصولات و خرید هوشمند کالا بود. در همین راستا با هدف اجتماعی‌شدن این محتوا پیش رفتیم تا در نهایت دینامیکِ سوشال را شکل دهیم تا از حالت صرفا پلتفرم محتوا خارج شود و فضای سوشالی را به‌همراه داشته باشیم. همچنین دغدغه ما این بود که چطور بتوانیم تعامل و ارتباط بین کاربران را زیاد کنیم. همچنین سعی کردیم محتوای جذاب‌تر و قوی‌تری ارائه دهیم.

ما برای وصل کردن این محتواها به شبکه‌سازی و سیستم ریکامندیشن (پیشنهادات) خوب نیاز داریم که بر اساس علاقه‌مندی‌های کاربر تنظیم می‌شود. ما از خرید کاربران و نظراتشان می‌توانیم متوجه شویم که به چه دسته‌بندی علاقه بیشتری دارند تا فید محتوا را گزینه‌های مرتبط پر شود.

پروفایل کاربر عمومی اینگونه است که حساب کاربری دیجی‌کالا تبدیل به پروفایل سوشال می‌شود. در ابتدا کاربران روی گزینه فعال‌سازی کلیک کرده و مگنت خود را فعال می‌کردند اما از این پس کسی که عضو دیجی‌کالا است، پروفایل سوشال هم خواهد داشت تا محتواهای خود را به اشتراک بگذارد و فعالیت‌های مختلفی داشته باشد. دسترسی آن از طریق اپلیکیشن و بر تب مگنت که همه محتواها در آن قابل نمایش است، برای کاربران امکان‌پذیر است، البته باید اپلیکیشن دیجی‌کالا را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کرد.

کاربران می‌توانند با تکمیل پروفایل خود در این پلتفرم آغاز به فعالیت کنند. همچنین در بخش پیشینه فعالیت می‌توانند تاریخچه خرید و فعالیت‌های خود را در بخش اینسایت‌های خود قرار دهند. فعالیت‌های کاربران به صورت اتوماتیک فعال و قابل نمایش است اما همه آن‌ها می‌تواند به صورت انتخابی توسط کاربر از قابلیت نمایش حذف شود.

در آینده قرار است چه امکانات دیگری به دیجی کالا سوشال اضافه شود؟ 

برنامه‌های آینده و قابلیت‌های جدیدی که لانچ خواهد شد در سه استراتژی Engagement Effect (تقویت مشارکت کاربران)، Acquisition Effect (تقویت جذب کاربران) و Economic Effect (اقتصادی کردن پلتفرم) تعریف می‌شود. در بحث تقویت جذب کاربران، ما دنبال این هستیم که کاربران بیش‌تری را جذب کنیم و خود آنها باعث جذب کاربران جدید شوند. همچنین در بحث اثر مشارکت در راستای فعالیت بهتر ادامه خواهیم داد و برای ارائه پیشنهادات بهتر به کاربر به سمت استفاده از هوش مصنوعی خواهیم رفت و محصولی می‌سازیم که کاربران موجب مشارکت بیشتر همدیگر شوند، و پس از این دو در پی اقتصادی کردن پلتفرم هستیم. در نهایت وقتی پویایی شبکه اجتماعی‌مان را شکل دادیم، کاربران می‌توانند بر پایه تعامل و ارتباطات و درآمدی که کسب می‌کنند به ادامه فعالیت خود بپردازند.

حتما ببینید

سلفی افسردگی از راه می رسد

تا چند سال دیگر یک اپ موبایل مجهز به هوش مصنوعی می تواند افراد مبتلا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *